Empathie en humor als brandstof
Gert Boerema is volgens Marco Boshoven een geboren verkoper, en hij kan het weten, want als bedrijfsleider bij Martini Media in Groningen, de uitgeverij waarvan Boerema de oprichter en eigenaar is, is hij er dagelijks getuige van. “Het succes van een verkoper wordt niet bepaald door zijn vermogen een voet tussen de deur te zetten maar door zijn empathie. Gert zoekt in een verkoopgesprek naar punten van overeenkomst tussen hem en zijn gesprekspartner. Hij neemt zijn tijd en weet de dialoog altijd weer vlot te trekken door zijn humor. Een goede verkoper is in mijn ogen niet iemand die dwingt maar juist iemand die de ander het gevoel weet te geven dat hij krijgt wat hij zoekt. Natuurlijk, als verkoper moet je een duidelijk doel voor ogen hebben en eigenschappen als geduld en doorzettingsvermogen, maar belangstelling voor mensen is minstens zo belangrijk. Als je dat laatste mist, houd je dit vak trouwens niet vol. Toen we begonnen hebben Gert en ik tegen elkaar gezegd: op de dag dat we chagrijnig naar ons werk gaan wordt het tijd de tent te sluiten en iets anders te gaan doen. Dat is – letterlijk – nog geen dag gebeurd. Het enthousiasme en het plezier zijn er nog altijd, en dat zorgt ervoor dat een man als Gert nog steeds voor de beste deal wil gaan en ook nog steeds de beste deals voor elkaar bokst.”